L’Ambulante is a research laboratory that experiments with the interaction between visual arts, territories, cities, and its dwellers through cultural initiatives and urban research.
L’Ambulante dives into various territories in order to establish long-term projects and offer different perspectives and representations of our time.
Officially established in 2014 – though active as a collective since 2011 – L’Ambulante produces films (Hey Boys, 2019; En Route, 2018; Mamihlapinatapai – People of Bogotá, 2017; El Vagon – Cagliari, 2015; La Processione, 2015; Isole Madri, 2014; Good Buy Roma, 2011) and cultural projects such as Passu Passu (Cagliari, 2014, conceived and created in collaboration with the association Scambiare) and Il Borgo Analogico, 2015.
Since 2015 L’Ambulante curates the research project VIDEORITRATTI, organizes film festivals such as Ritratti Pellicole Corpi Città (2018), Cinebarrio (2018), Transizioni (2017), and is a partner of the projects Teatri Diffusi (Basilicata, 2015-2016) and Nessuno Resti Fuori – Festival di teatro città e persone (Matera 2016), organized and promoted in collaboration with Iac e L’albero. It has also cooperated with various cultural and artistic promotion projects – such as Clessidra (2016), Radio Migrante (2015), Storie di Città (2014) – that share L’Ambulante’s poetics, politics and cultural intention.
Borrowing from its founders’ backgrounds, L’Ambulante develops artistic and cultural projects, and activities of social promotion intertwined with urban research, cinema and relational art, with the aim of creating cultural experiments that can also become moments of local activation, education and artistic production.
Cinema, the main artistic language upon which routes and projects are built, is understood as a tool for interacting with and narrating the territories, which can be merged with diverse cultural and artistic languages in order to generate visions and messages that provide a place of expression for the territory and its inhabitants.
Who we worked with
– Aberyswyth University
– Società Umanitaria Cineteca Sarda (Cagliari)
– MEDSEA FUNDATION
– Comune di Ales (OR)
– Los Encinesmados (Bogotà)
– Arcupa. La otra Mirada (Bogotà)
– El Espejo. Escuela de Cine (Bogotà)
– IAC. Centro Arti Integrate di Matera (MT)
– Compagnia Teatrale L’Albero, Melfi (PZ)
– (S)cambiare
– Urban Center Cagliari
– Associazione 4caniperstrada
– Pentedattilo Film Festival (RC)
– Clessidra
– RAM FILM (RC)
– DICEA. La Sapienza, Roma
– Comune di Pollina (PA)
– Comune di Tortorici (ME)
– Comune di Galati Mamertino (ME)
– Comune di Mirto (ME)
– Comune di Sant’Angelo di Brolo (ME)
– Comune di Sant’Agata di Militello (ME)
– LaboLargent
– Atelier MTK
Who Supported Us
– ERC. European Research Council
– MIBAC. Ministero dei Beni e delle Attività Culturali
– Global Rural Project
– ANCI. Associazione Nazionale Comuni Italiani
– Regione Autonoma della Sardegna
– Comune di Cagliari
– Comune di Ales (OR)
– Movin’ Up. Gai (Giovani Artisti Italiani)
– PDB. Produzioni dal Basso
– Teatri Diffusi
– Nessuno Resti Fuori (Festival di Teatro Città e Persone)
– Pentedattilo Film Festival (RC)
– RAM FILM (RC)
– Regione Sicilia
– Comune di Sant’Agata di Militello (ME)
– UNISS – Università di Sassari – DADU / Dipartimento architettura Design e urbanistica
– Archivio di Stato di Cagliari
Rassegna stampa
Rapporto Confidenziale – La persistenza della memoria. Considerazioni sul cinema di seconda mano
Unione Sarda – Foto Videocassette e filmati fanno il cinema di seconda mano
Sardiniapost – Sguardi dalle periferie / Cinebarrio
NRF – Ritratti e movimenti urbani
Unione sarda – Perché la bellezza è negli occhi di chi sa guardare
TaxiDrivers – Good Buy Roma
Sentieri Selvaggi – Corti, extra e poi verso i trenta
La nuova Sardegna – Transizioni tra Cagliari e Sassari
Unione Sarda – L’Apertura di Casa Gramsci
duels.it – La ricerca e la ridefinizione dell’identità collettiva in Rondò final di D’Agostino, Crivaro e Pisano
Fabrique du Cinema – Margherita Pisano, Gaetano Crivaro e Felice D’Agostino portano a compimento il film nato dal lavoro di un’assemblea di autori riuniti intorno al “tavolo di montaggio”.
Avvenire – Il culto di Sant’Efisio nel Rondò Final
La nuova Sardegna – Nel rito le tracce del senso smarrito
Filmidee – Popoli 62: Rondò final
Sentieri Selvaggi – Rondò Final, di Felice D’Agostino, Gaetano Crivaro, Margherita Pisano
Alias / Il Manifesto – Top Film 2021, le classifiche del manifesto